ضرورت مرمت ایلراه های عشایری نامناسب بودن برخی مسیر های عشایری، فرسایش، تخریب و مسدود شدن بخشی از راه های عشایری بر اثر عوامل طبیعی همچون جاری شدن سیلاب ها، روان آب ها و استفاده عشایر، از ضرورت های بازسازی ایلراه های عشایری در استان چهار محال و بختیاری است. استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی و دومین استان عشایرنشین ایران محسوب میشود؛ جمعیت این استان نزدیک به 900 هزار نفر است که بیش از 130 هزار نفر از آن ها را عشایر تشکیل می دهند. عشایر چهارمحال و بختیاری شامل اقوام بختیاری، قشقایی، چهرازی، نصرآبادی و دهکردی هستند و یک و نیم میلیون واحد دامی دارند که 25 درصد پروتئین این استان و 10درصد از گوشت کشور را تأمین می کنند. بر اساس تقویم کوچ عشایر، کوچ بهاره از اوایل خرداد و کوچ پاییزه از اوایل مهر آغاز می شود. عشایر کوچنده با آغاز فصل کوچ، 2 هزار کیلومتر ایلراه چهارمحال و بختیاری را می پیمایند که سالانه این ایلراه ها با شروع کوچ عشایر نیاز به مرمت ، بازسازی و بازگشایی دارند. مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری می گوید: ایلراه دزپارت در مسیر شهرستان های اردل، کیار، فارسان و کوهرنگ به خوزستان و ایلراه تاراز از بازفت به اندیکا در مسجدسلیمان، قدیمی ترین و مهم ترین ایلراهای کوچ عشایر در این استان هستند. آقای طاهری می افزاید: هرساله به دلیل جاری شدن سیلاب و روان آب ها، بخشی از ایلراه های عشایری و مسیرهای عبور احشام و چهارپایان نظیر پل ها و گذرگاه ها تخریب و مسدود می شود که عشایر به ناچار از گذرگاه های مرتفع و پرخطر عبور می کنند. مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری می گوید: برای بهسازی و بازگشایی ایلراه ها بیش از یک میلیارد ریال اعتبار نیاز است و تاکنون هزینه ای برای بهسازی ایلراه ها اختصاص نیافته است. وی می افزاید: امسال با پیگیری های استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی، حدود 600 کیلومتر ایلراه با مشارکت اداره راه و شهرسازی شهرستان کوهرنگ مرمت و بازسازی شده است. مدیر امور راه های جایگزین سدهای کارون سه و چهار هم با اشاره به پیشرفت 46 درصدی ساخت پل دو منظوره سد کارون چهار می گوید: این پل در 5 کیلومتری بالا دست سد کارون چهار برای انتقال نفت به تلمبه خانه مارون اصفهان و ایلراه تاریخی دزپارت عشایر بختیاری ساخته می شود. اسدی در خصوص ایلراه دزپارت هم می گوید: پیش از ساخت سد کارون، چهار ایلراه دزپارت عشایر بختیاری با گذر از کتولا، میانکوه، شلیل، پل مروارید و گردنه بلوط بلند در چهارمحال و بختیاری وارد دهدز در استان خوزستان و به شهرستان ایذه ختم می شد اما با آبگیری سد کارون چهار، بخشی از این ایلراه زیر آب رفت و برای گذر عشایر مشکلات اساسی ایجاد شد. وی می افزاید: با آغاز کوچ قشلاقی از امروز عشایر با استفاده از شناور از بالای دریاچه جابجا می شوند. بخشدار بازفت هم با اشاره به این که عشایر برای گذر از مسیرها به ناچار از مسیر ارتفاعات و مناطق صعب العبور عبور می کنند، می گوید: کوچ پیش از موعد عشایر در فصل بهار باعث سقوط 50 رأس دام هنگام عبور از روی پل خداآفرین بر روی رودخانه بازفت شد. آقای میرعلایی نامناسب بودن مسیر در قسمت پل خداآفرین را عامل اصلی تلف شدن دام ها اعلام می کند و می گوید: مرمت این پل برای مقابله با حوادث احتمالی در هنگام کوچ ضروری است. کارشناس باستان شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری هم می گوید: ایلراه خداآفرین مسیر پلکانی در معبر کوهستانی سخت است که از بازفت به سمت خوزستان قرار دارد و در فهرست آثار ملی ثبت شده است. آقای اسلامی می افزاید: ایلراه دزپارت در چهارمحال و بختیاری هم متعلق به زمان هخامنشیان است که در دوران صفویه مرمت و بازسازی شده است؛ این ایلراه، فلات مرکزی را به خوزستان متصل می کند و برنامه ریزی های لازم برای ثبت این میراث تاریخی انجام شده است. وی می افزاید: برای مرمت ایلراه ها در استان حدود 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. رییس اداره مطالعات امور عشایر چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به ضرورت همکاری نیروهای انتظامی، جمعیت هلال احمر و اداره کل دامپزشکی برای خدمات رسانی و جلوگیری از تلفات دام در مسیرهای کوچ عشایر می گوید: ایجاد پل، جاده، تأمین آب و مرمت راه های عشایری برای عشایر از برنامه های سال آینده است. آقای صفری با اشاره به تهیه نقشه ایلراه های این استان در اسفند سال گذشته می گوید: در سال های گذشته به دلیل نبود نقشه ایلراه ها، بخش زیادی از مسیرهای عشایر گذر برای طرح های عمرانی واگذار شد و از بین رفت. وی می افزاید: بازگشایی و مرمت ایلراه های چهارمحال وبختیاری همزمان با کوچ بهاره عشایر نیازمند تامین اعتبار است. منبع: واحد مرکزی خبر |
ضرورت مرمت ایلراه های عشایری
نسخه چاپی
طراحی وب سایت آریایک توسط aryanic highportal aryanic