پنل ارسال خبر
نسخه چاپی
سردار شهید حاج رضا رحمتی زاده تاریخ ثبت : 1392/02/21
طبقه بندي : ,,
نام شهید : سردار شهید حاج رضا رحمتی زاده
تصویر :
سال تولد : 1338
محل تولد : شهرستان پلدختر - استان لرستان
سال شهادت : 1366/05/16
محل شهادت : ارتفاعات دوپازا - ابوالفتح عراق
:

شهید شاخص سال 1390 جامعه عشایری کشور

در يکي از روزهاي سال 1338 کودکي به نام رضا در خانواده‌اي ساده و صميمي در پل زال، پاعلم (پلدختر) در ایل ترکاشوند از طایفه رحمتی به دنیا آمد اما شناسنامه اش را از آرتیمان تویسرکان گرفتند. او هفتمین فرزند خانواده پرجمعیت و سیزده نفری بود.

 کودکی و نوجوانی را با زندگی عشایری در کوه و دشت سپری کرد. ایام کودکی اش در خانواده ای سپری شد که همواره در آن بانگ دلنشین قرآن و نام و یاد و ذکر ائمه معصومین (ع) طنین انداز بود و جلادهنده روح و جان. اما با پیروزی انقلاب اسلامی از ایل جدا شد و با برادرش به کنگاور آمد و مغازه ای خرید تا زندگی جدیدی را آغاز کند.

رضا اعتقاد داشت با پیروزی انقلاب اسلامی نباید فرصتها را از دست داد، باید در خط امام (ره) و گوش به فرمان ایشان بود. قبل از انقلاب نیز با آن که سن و سال چندانی نداشت ولی در تظاهرات علیه رژیم ستم‌شاهی شرکت فعال داشت و دوستان و اهل محل را برای شرکت در راهپیمایی ها تشویق و ترغیب می کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خیل خدمتگزاران به مردم پیوست و در نهاد کمیته هایی که خودجوش به وجود آمده بود، مردم را یاری می کرد.

هنوز مدتی از آغاز جنگ نگذشته بود که تصمیم گرفت به جبهه های غرب اعزام شود. به همین دلیل فقط به همسر برادرش خبر داد تا برادرش را مطلع کند و به این ترتیب تا شهادت به مغازه برنگشت.

با شروع جنگ تحمیلی، در سال 1360 به عنوان بسیجی به کامیاران اعزام شد. سال 1361 به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در پادگان امام حسین (ع) به مدت دو ماه دوره آموزشی سپاه را گذراند. پس از آن عازم کردستان شد و در تیپ ویژه شهدا به عنوان نیروی عملیاتی ایفای نقش کرد و در سال 1362 در عملیات پاکسازی والفجر 5 ازناحیه شکم تیر خورد و مجروح شد.

پس از چندی برای ادامه خدمت به تیپ نبی اکرم(ص) منتقل شد و به عنوان فرمانده گردان در حراست از دین و شریعت الهی از هیچ کوششی دریغ نکرد. درد عظیمش اسلام بود و بس و در مقابل حق همه چیز را باطل می دانست و راهش جز مسیر الهی چیز دیگری نبود.

شهید رحمتی زاده از 18سالگی به جبهه اعزام شد و 72 ماه در جبهه ها حضور پیدا کرد. با تشویق او برادران، عموها، عموزاده ها و دوستان نیز به جبهه ها اعزام شدند. آخرین مسئولیت او در تیپ نبی اکرم (ص)، جانشینی طرح عملیات بود.

 سرانجام در سال 1366 در عملیات نصر 7 در حالي‌که مسئوليت طرح و عمليات تيپ نبي‌اکرم (ص) را عهده‌دار بود، پس ازخلق مجاهدت های فراوان در سن 28 سالگي  بر اثر اصابت ترکش به ناحيه‌ سر به درجه رفيع شهادت نايل شد.

از او سه فرزند به نامهای آیت، میثم و اسماء به یادگار مانده است.

 

: <#f:18/>
خاطرات :

 

 

 

تعداد نمایش : 6307 <<بازگشت