مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی خبر داد:
ارتقای سطح معیشت عشایر آذربایجان شرقی با توسعه تولیدات و گردشگری
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی از اجرای برنامههای جدید در راستای بهبود معیشت عشایر، استانداردسازی تولیدات لبنی و توسعه گردشگری عشایر استان خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از امور عشایر آذربایجان شرقی، علی سبزیچی اظهار داشت: در راستای بهبود وضعیت اقتصادی عشایر استان و توسعه همکاریهای علمی، اتاق فکری متشکل از اعضای هیئت علمی و کارشناسان تخصصی تشکیل و اولین جلسه آن برگزار شد و ادامه همکاریها و حمایت از پروپوزالهای علمی و اجرایی در سال آینده در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: بر اساس آخرین سرشماری انجامشده در سال ۱۴۰۰، تعداد 8040 خانوار عشایری در فصل کوچ در آذربایجان شرقی حضور دارند و این استان با ۳۴۰ قشلاق و ۷۰۰ ییلاق عشایری جایگاه ویژهای دارد و ۸۰۰ هزار واحد دامی در قشلاقها وجود دارد و بیش از یک میلیون هکتار مرتع در اختیار عشایر استان قرار گرفته است.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی ادامه داد: عشایر استان سالانه 5130 تن گوشت قرمز، ۳۴ هزار و ۱۰۰ تن شیر و 1600 تن پشم تولید میکنند که تأثیر بسزایی در تأمین نیازهای اساسی استان دارد.
سبزیچی با اشاره به مشکلات مراتع و دامداری عشایر استان، گفت: در گذشته، مراتع در اختیار یک نفر بود، اما اکنون با اجرای ممیزی و تقسیم این اراضی میان چندین نفر، فشار بیشتری بر مراتع وارد شده که منجر به کاهش کیفیت آنها شده است و تلاش میشود با اجرای برنامههای مدیریتی، الگوی چرا اصلاح، تراکم دام کاهش و پوشش گیاهی مراتع حفظ شود تا علاوه بر حفظ منابع طبیعی، معیشت عشایر نیز متنوع و وابستگی آنها به دامداری کاهش یابد.
وی تأکید کرد: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش فشار بر مراتع، ایجاد مشاغل جایگزین برای عشایر است که در همین راستا، ورود آنها به حوزه گردشگری از برنامههای اصلی ما محسوب میشود و بر همین اساس، برگزاری نمایشگاه ملی گردشگری عشایر برنامهریزی شده است که میتواند زمینهساز اشتغالزایی و افزایش درآمد عشایر استان باشد.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی همچنین به اهمیت استانداردسازی تولیدات لبنی عشایر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود در بازار محصولات عشایری، عدم یکنواختی کیفیت تولیدات لبنی است و مصرفکنندگان هنگام خرید محصولاتی مانند پنیر، با کیفیتهای متفاوتی مواجه میشوند که این مسئله نیاز به تدوین استانداردهای مشخص در این حوزه را ضروری می کند.
سبزیچی ادامه داد: بهمنظور رفع این مشکل، برنامهای تدوین شده تا تولیدات لبنی عشایر استانداردسازی شوند که در این راستا، پنیر قرهداغ بهعنوان یک برند معرفی خواهد شد تا با تولید محصولی با کیفیت پایدار و استاندارد مشترک، جایگاه مطلوبی در بازار پیدا کند.
وی اظهار داشت: هدف ما این است که پنیر قرهداغ نهتنها در سطح استان بلکه در سطح ملی و بینالمللی بهعنوان نمادی علمی و تجاری شناخته شود که امیدواریم با اجرای این برنامهها، تولیدات عشایر استان به جایگاه شایسته خود برسد و سطح معیشت آنان بهبود یابد.